TIPS MENGATASI PENYAKIT VERTIGO

 

Pernahkah anda semua alami situasi di mana anda rasakan diri kita atau bilik kita seolah-olah berpusing walaupun kita sedang berdiri atau baring? Kalau ya, anda mungkin sedang alami masalah vertigo.

 

Penyakit Vertigo adalah perasaan di mana kita atau persekitaran kita seakan bergerak atau berpusing. Keadaan yang seakan sama dengan mabuk laut tapi tanpa laut. Vertigo terbahagi kepada 2 keadaan seperti :

 

Vertigo subjektif menerangkan ilusi pergerakan seperti apabila anda merasa seolah-olah anda yang bergerak.

Vertigo objektif pula persepsi bahawa persekitaran anda yang bergerak.

 

Salah satu jenis vertigo dikenali sebagai benign paroxysmal positional vertigo (BPPV) yang berlaku seiring dengan peningkatan usia seseorang, tentu sekali ini bermaksud berkaitan dengan penuaan.

 

Punca Vertigo

Ada banyak sebab Vertigo boleh berlaku, antaranya:

 

 

  • Jangkitan telinga tengah dimana cecair terkumpul menyebabkan masalah dengung dan bunyi dalam telinga atau dikenali sebagai penyakit Meniere.
  • Masalah dengan reseptor keseimbangan dalam telinga
  • Keradangan dalam telinga dalam disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria
  • Tumor
  • Pengurangan aliran darah ke pangkal otak
  • Kecederaan leher
  • Sakit kepala migrain
  • Kecederaan kepala akibat kemalangan atau selepas pembedahan kepala yang mengganggu sistem vestibular
  • Komplikasi diabetes.

Jom kita kenali pula antara simptom vertigo yang dialami…

Ada beberapa simptom vertigo.

Antaranya ialah :

  • Seseorang yang mengalami vertigo akan merasa dirinya atau persekitaran berpusing
  • Gerakan mata tidak normal –> ini menunjukkan bahawa fungsi bahagian dalam telinga terganggu dan melibatkan saraf yang menghubungkan otak
  • Berdebar debar tanpa sebab
  • Telinga berdesing
  • Kerap rasa mual dan nak muntah
  • Berpeluh peluh secara tiba tiba
  • Nadi berdenyut dengan cepat
  • Tidak dapat seimbangkan diri
  • Telinga tak dapat menangkap butiran percakapan seolah-olah hilang pendengaran.

Berikut pula adalah beberapa rawatan yang dapat mencegah Vertigo iaitu :

 

  • Meletakkan kepala lebih tinggi dari badan ketika sedang duduk atau berbaring.
  • Elak menunduk atau posisi kepala dan badan sejajar
  • Menggerakkan kepala secara perlahan, sebaiknya sebelum berdiri dari tempat tidur seeloknya duduk terlebih dahulu supaya pergerakan yang dilakukan oleh badan tidak terlalu drastik.
  • Pengambilan ubat-ubatan atas nasihat doktor
  • Terapi fizikal seperti senaman yoga, tai chi, senaman dengan pergerakan kepala yang mudah. Ia juga bergantung kepada kemampuan fizikal individu.
  • Pengambilan nutrisi yang cukup untuk kesihatan yang optimum.
  • Peranan Nutrisi Dalam Membantu Mengatasi Vertigo
  • Masalah vertigo adalah berkaitan dengan saraf.

Sistem saraf yang sihat dan cukup nutrisi sangat penting untuk menjalankan fungsi di dalam badan secara optimum.

Dengan rangkaian nutrisi Shaklee ia dapat membantu mengekalkan sistem saraf daripada gangguan radikal bebas yang merosakkan sel tubuh.

 

Orang kata , mencegah lebih baik dari mengubati.. kan ? Ya.. penyakit vertigo boleh dirawat kalau korang perasan dah ade simptom yang menjurus kepada masalah kesihatan yang lebih teruk..

 

Salah satu suplemen kesihatan yang berkait rapat dalam membantu masalah kerosakan saraf adalah VIVIX SHAKLEE:-

APA ITU VIVIX SHAKLEE???

VIVIX SHAKLEE adalah tonik yang dirumuskan secara teliti dan dapat membantu memulihkan kesihatan tubuh badan hingga ke peringkat sel.kajian makmal telah menunjukkan ramuan utaman dalam VIVIX SHAKLEE mampu melindungi dan membaikpulih sel-sel DNA..

Dalam satu ujian klinikal yang dijalankan oleh saintis Shaklee, ramuan utama dalam VIVIX SHAKLEE mampu melindungi tubuh dari tindakbalas keradangan yang berpunca dari pemakanan yang tidak sihat yang menyebabkan tubuh menjadi semakin tua dari usia sebenar..

Melalui ujian klinikal juga telah menunjukkan tindakbalas VIVIX SHAKLEE yang mampu melambatkan pembentukan protein AGE yang merosakkan sel-sel badan..

VIVIX SHAKLEE membantu mempertingkatkan fungsi otak..

VIVIX SHAKLEE terbukti membantu pesakit darah tinggi kembali stabil. Banyakkan makan buah-buahan dan sayuran untuk menghalang pertumbuhan radikal bebas dalam tubuh..

Bersenam seperti aerobik, jogging atau berjalan selama 30 minit perlu diatur sekurangnya 4-5 hari dalam seminggu.Aktiviti ini bukan sahaja menghindari vertigo malah menyihatkan jantung dan paru-paru sekaligus melancarkan peredaran darah dalam tubuh..

Faktor stress juga merupakan salah satu pencetus penyakit ini. Stress ini juga adalah salah-satu punca yang membawa kepada kanser –> disebabkan oleh peningkatan hormon kortisol dalam darah sehingga dapat menyumbat dan mengganggu peredaran darah.. pengambilan vivix yang membaiki dan melindungi sel akan mencegah tubuh kita dari diserang radikal bebas penyebab kanser..

Jadi, pastikan tubuh anda mendapat rehat yang mencukupi dan hindari gangguan tidur.Tidur yang berkualiti adalah seawal jam 10 maalam.

Kesimpulannya , jangan pandang remeh kalau anda mempunyai  simptom simptom pening, pitam, telinga berdesing dan rasa seakan dunia berpusing-pusing sebaliknya pergi ke klinik untuk mendapatkan rawatan susulan..

 

BERIKUT ADALAH TESTIMONIAL VIVIX SHAKLEE UNTUK PENYAKIT VERTIGO

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 5
TESTIMONI 21 : MASITA HASSAN
.

[PENGALAMAN SUAMI DISERANG VERTIGO AKIBAT RESDUNG YANG KRONIK PULIH DENGAN VIVIX SHAKLEE]

.

Hai Cikta nak berkongsi kisah pengalaman suami diserang resdung yang kronik.
.

Bercerita tentang resdung, mesti ramai yang seperti Cikta. Cikta sebelum ni menganggap resdung atau dikenali dengan nama sinusitis ni sebagai satu penyakit biasa. Sehinggalah suatu hari suami Cikta sendiri terpaksa dirawat di Hospital kerana menghidapi sinus yang teruk.
.

Bermula dengan kerap bersin dan selsema diawal pagi. Suami Cikta juga kerap diserang vertigo. Mula-mula memang ingat suami hanya mengalami tekanan darah rendah. Tapi lepas buat checkup Doktor diagnosed sebagai vertigo iaitu keadaan berasa dirinya atau persekitaran seperti berpusing-pusing, telinga berdengung , pandangan kabur, mual dan muntah-muntah. Vertigo ini akan menyerang 5 6 kali setahun. Yang paling merisaukan bila dapat tau vertigo boleh menyebabkan masalah pendengaran atau pekak.
.

Pada March 2017, suami Tiba-tiba diserang demam panas. Disitulah segalanya bermula, bila check darah denggi semua negative. 3hari masuk lebih kurang 12botol air. Demam kebah tapi kepala masih sakit. Tersangat risau masa itu.
.

Disebabkan Suami ada sejarah sinus semasa dia sekolah dahulu. Jadi masa hari keempat Doktor menyuruh suami menjalani ‘Ct Scan.’
.

Resultnya…. jeng jeng jeng…
.

Sakit kepala itu memang disebabkan oleh sinus yg teruk. setiap saluran dan rongga di muka belah kiri penuh dengan sinus. belah kanan pun tinggal sedikit ruang. Allahhuakbar! Dan sinusnya telah dijangkiti kuman.
.

Suggestion Doktor tentunya pembedahan. kosnya RM15000 – RM20000. Disebabkan kos yang tinggi, kami mengambil keputusan untuk ikhtiar cara lain dulu iaitu mencuba Vivix Shaklee dan ubat hospital terlebih dulu. dengan harapan tidak ada pembedahan yang akan berlaku.
.

2 minggu istiqamah makan Vivix Shaklee setiap hari. Alhamdulillah semasa pergi checkup semula. Sinus yang telah dijangkiti kuman sudah tiada dan rongga seperti sediakala. Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah!
Kini suami bebas vertigo dan resdung.
.

Jadi jika anda rasa vivix tu mahal, try la sakit. kosnya menelan beratus kali ganda dari harga sebotol Vivix Shaklee. Serious!
.

Terima kasih Shaklee dan Supermom.

Jom tingkatkan kesihatan dengan suplemen Shaklee, hubungi saya segera.

 

Anda boleh dapatkan khidmat nasihat percuma untuk produk Shaklee sekiranya membeli di senarai kedai online berikut :

 

FB:  Nur Hidayah Ahmad

Like Page : Suplemen Seisi Keluarga

IG: vitamin.hidayah4582

 

 

Pengedar Shaklee di IPOH. COD area berhampiran dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

 

Anda juga boleh mendaftar sebagai ahi shaklee dengan hanya RM75 termasuk postage dan layak menikmati diskaun produk shaklee dari 15 % hingga 20 % dan layak menikmati promosi bulanan dari shaklee

 

Ingin membeli suplemen ini???

 

anda bertuah kerana bulan ogos 2018 adalah bulan promosi Vivix.

So boleh dapatkan Vivix dengan harga murah!!

  

DISCLAIMER / PENAFIAN

 

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

 

Pembaca yg mengalami masalah kesihatan adalah digalakkan untuk mendapatkan nasihat daripada pakar yang berkaitan.

 

Sebelum menggunakan sesuatu produk makanan tambahan / ubatan tidak kira untuk sebarang tujuan, sila rujuk dahulu kepada pakar kesihatan atau pakar pemakanan anda.

 

sekian, terima kasih kerana mengunjungi blog vitamin saya…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge