TIPS KECUTKAN TONSIL SECARA SELAMAT

Mengalami sakit tekak ketika demam sering terjadi kepada orang dewasa mahupun kanak-kanak. Lazimnya, jika mengalami sakit tekak seperti ini, ia disebabkan oleh tonsil yang membengkak akibat jangkitan kuman.

 

 

Setiap manusia mempunyai dua kelenjar dinamakan tonsil yang terletak di bahagian kiri dan kanan rongga mulut. Tonsil berfungsi untuk menapis virus dan bakteria daripada masuk ke saluran pernafasan kita. Dan sekali gus menjadikannya salah satu daripada sistem pertahanan badan.

Namun, kadangkala tonsil gagal melaksanakan fungsinya apabila tidak lagi mampu untuk menahan serangan virus dan bakteria. Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi dan membengkak. Keadaan ini dipanggil sebagai tonsilitis.

 

Tompokan putih menunjukkan tonsil telah dijangkiti kuman.

 

JOM KITA KENALI DULU APA ITU TONGSIL SEBENARNYA??

Tonsil ialah sejenis tisu limfoid yang merupakan sebahagian dari sistem pertahanan badan. Tisu limfoid ini terdiri  daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit. Terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut:-
 ♣ Adenoids – tonsil yang terletak di belakang hidung
♣ Lingual tonsils – tonsil di belakang lidah
♣ Palatine tonsils – tonsil di tekak yang sedang kita perkatakan.
Apa Itu Radang Tonsil?
Tisu limfoid adalah sebahagian daripada sistem kelenjar limfatik diseluruh tubuh dan kawasan usus yang boleh membengkak sekiranya ada jangkitan. Sebagai contoh kelenjar limfatik di leher, boleh membengkak sekiranya terdapat jangkitan di dalam mulut contohnya. Pembengkakan ini merupakan reaksi kepada jangkitan untuk menghasilkan lebih banyak sel untuk melawan penyakit.
Oleh itu, apabila terdapat jangkitan di dalam tekak, sebagai salah satu sistem limfatik, tonsil ini akan membengkak dan menjadi radang yang disebut tonsilitis atau radang tonsil.
Apakah Penyebab dan Gejala Tonsil?
Tonsilitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus ataupun jangkitan bakteria di dalam tekak. Jangkitan bakteria seperti streptococcus boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles boleh juga menyebabkan pembengkakan tonsil juga.

 

Antara Gejala Radang Tonsil:-

 

1. Sakit tekak yang kadang-kadang teruk
2. Tidak boleh menelan atau sakit bila menelan
3. Demam yang kadang-kadang sangat tinggi
4. Sakit kepala dan sakit-sakit badan
5. Suara garau atau hilang suara
6. Kadang-kadang ada bengkak pada leher
7. Mulut berbau busuk
8. Berdengkur waktu tidur
Komplikasi Radang Tonsil
Radang tonsil biasanya berlaku di dalam umur 3 tahun ke atas. Kanak-kanak berumur 2 tahun ke bawah biasanya jarang terkena tonsil ini walaupun tidak terkecuali. Paling kerap adalah berumur di dalam lingkungan 5-15 tahun.
Apa yang sering menjadi masalah kepada ibu-bapa ialah anak yang kerap demam akibat tonsilitis. Adakalanya setiap 2 bulan ibu dan bapa akan datang ke klinik kerana masalah ini. Ini melibatkan kos ubat dan masa.
Oleh kerana umur yang kerap terkena adalah dari golongan umur persekolahan, ada anak-anak yang terpaksa mengambil cuti panjang daripada persekolahan kerana masalah ini. Ini menyebabkan anak-anak ketinggalan di dalam mata pelajaran dan menyebabkan keputusan peperiksaan tidak beberapa memuaskan. Anak yang sering sakit akan berasa rendah diri dan pertumbuhannya juga boleh terganggu.
Tetapi, kebanyakan tonsilitis adalah tidak merbahaya. Ada kes terpencil , di mana jangkitan bakteria yang menyebabkan septicaemia atau kuman yang merebak ke dalam salur darah. Ada juga yang mengaitkan jangkitan tonsil ini dengan penyakit Acute Glomerulonephritis iaitu (sejenis jangkitan buah pinggang) dan Rheumatic Fever iaitu (penyakit bawaan sejenis bakteria yang boleh menyebabkan masalah jantung).
“Sleep apneoa” atau penyakit berhenti bernafas semasa tidur boleh disebabkan oleh pembekakan tonsil yang sangat besar sehingga mengganggu pernafasan. Biasanya ia dikaitkan dengan tidur berdengkur dan kesukaran bernafas semasa tidur.

Berikut adalah antara tiga petua semulajadi sakit tekak dan tonsil yang mudah untuk anda lakukan di rumah.

 

1. Madu

Selain kandungan gula semulajadi, madu juga mempunyai berbagai khasiat terapeutik seperti komponen antibakteria dan antiradang. Bahan-bahan aktif ini mampu melegakan kesakitan serta mengurangkan rasa bangkak. Ia juga membekalkan nutrisi lain seperti antioksida, zat besi dan mineral.

Cara penyediaannya ialah mencampurkan 4 sudu teh madu, satu suku sudu garam dan perahan sebiji limau kasturi. Kacaukan dan minum 2 ke 3 kali sehari untuk kesan lebih cepat.

2. KUNYIT

Selain menjadi penyeri masakan, kunyit juga sering menjadi pilihan bagi rawatan alternatif dari rumah kerana kesan baiknya pada kesihatan seseorang termasuk rawatan tonsil yang bengkak.

Minum susu panas dengan campuran sesudu kunyit serbuk untuk meredakan sakit tekak. Amalkan 2 kali sehari untuk kelegaan segera.
Kandungan penyembuh yang ada pada kunyit mampu melawan pembiakan bakteria dan virus yang menyumbang kepada jangkitan. Bengkak juga menjadi susut dengan pengambilan kunyit kerana ia membantu menguatkan sistem imun tubuh.

3.KUMUR AIR GARAM

 

 

Rata-rata banyak doktor gigi yang mengesyorkan penggunaan kumuran air garam bagi meningkatkan kesihatan oral secara menyeluruh termasuklah tekak. Hal ini disebabkan oleh kebaikan garam yang didapati berkesan untuk mengurangkan perit di tonsil akibat kepedihan dan bengkak lebih-lebih lagi ketika ingin makan dan minum.

Caranya ialah dengan mencampurkan sesudu garam dalam secawan air suam. Kumur tiga kali sehari bagi kesan yang optimum.

CARA MERAWAT TONGSIL DENGAN VITAMIN SHAKLEE 

Jika terlalu kerap menghadapi masalah bengkak tonsil, itu menunjukkan yang badan anda mudah di jangkiti dan imun badan anda rendah.

Vitamin terbaik untuk merawat bengkak tonsil ialah, NUTRIFERON, VITAMIN C dan GARLIC COMPLEX

NUTRIFERON

Nutriferon ialah produk shaklee yang bertujuan untuk melindungi tubuh dari sebarang penyakit.
Ia dihasilkan daripada ektrak 4 tumbuhan iaitu biji labu, bunga sunflower, honeysuckle jepun dan biji plantagi yang mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh.

Tugas interferon

  • meningkatkan sistem imun dalam masa 3 hari. Interferon mampu merangsang dan meningkatkan secara keseluruhan sistem.imun tubuh
  • melindungi dari influenza. Melindungi secara berkesan daripada virus, mirob termasuk selsema, flu, alergi dan influenza.
  • meringankan stress dan kelesuan. Meringankan kemudaratan yang disebabkan keresahan, stress, kelesuan dan gaya hidup sibuk.
  • Tonsil kalau dah bengkak memang jem la tak boleh nak buat keje lain dah.
  • Tosil ni kalau dah bengkak mulalah rasa macam nak demam, sakit tekak, sakit kepala, susah nak makan dan minum
  • Mereka yang kerap kena tonsil ni ialah mereka yang lemah imun.
  • Tosil bengkak boleh disurutkan dengan antibiotik semulajadi iaitu nutriferon

Testimoni merawat bengkak tonsil dengan Nutriferon

Image result for TESTIMONIAL TONSIL NUTRIFERON

Image result for TESTIMONIAL TONSIL NUTRIFERON

 

 2. VITAMIN C SHAKLEE

Image result for vitamin c shaklee

– Bertindak sebagai barisan pertahanan sel tubuh untuk memerangi radikal bebas yang menyerang sel-sel dalam badan.

  • Vitamin C menjadi barisan hadapan dalam menyerang radikal bebas. Radikal bebas ni seperti asap rokok, asap kenderaan, pewangi. Dll
  • Jika kerap demam, perlulah meningkatkan pengambil vitamin c.
  • Vitamin c jugak membantu meredakan selsema dan demam.
  • Selain berperanan sebagai antioksidan, ia turut membantu mengekalkan kesihatan tubuh dengan menjadi agen- anti mutan, anti karsinogen, dan anti penuaan.

3.GARLIC SHAKLEE

  • Garlic ialah antibiotik semulajadi yang sangat bagus. Ia bertindak menghalang jangkitan bintik-bintik puteh ataupun kuman.
  • Untuk bengkak tonsil ni bergantung sepenuhnya kepada imun badan untuk mengecut dan kembali ke asal.

OMEGA GUARD

  • Asid Lemak- omega -3 merupakan asid lemak yang penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. kita perlu mengambilnya dari makanan. Omega 3 dari asas tumbuhan tidak boleh ditukar kepada EPA dan DHA secara berkesan oleh badan. Omega 3 membantu rembesan prostaglandin dengan lebih berkesan untuk menghalang prostetomegaly dan membuang air kecil yang timbul daripada andropos. ia juga boleh mengimbangi perubahan dalam kepekatan hormon wanita yang menyebabkan PMS, bagi kulit licin dan kemerah-merahan.
  • Mencegah penyakit saluran darah dan strok – DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah, dan peredaran darah yang lancar. Oleh sebab itu, ia efektif untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan di leher atau sakit kepala.

 

  • Ia juga merendahkan kolestrol , menghindarkan pembekuan darahdi dalam badan, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolesterol LDL , mengawal masalah obesiti, mencegah arteriosclerosis , myocardial infarction, membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.
TESTIMONIAL TONSIL TIDAK MENYERANG LAGI DENGAN SUPLEMEN SHAKLEE

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 4
TESTIMONI 1 : FITRIYATUL ASYIQIN
.

[KESIHATAN ADAM KHALISH BERTAMBAH BAIK, SEMAKIN KURANG DEMAM TARIK & MASALAH TONSIL DIATASI]

 


.

Assalamualaikum salam sejahtera semua. Saya Fitriyatul Asyiqin bt Mohd Rudin. Surirumah dan ibu kepada 2 anak iaitu Adam Khalish 4 tahun dan Airis Khalisha 6 bulan.

Testimoni kali ini saya ingin kongsikan tentang anak sulung saya iaitu Adam Khalish bin Abdul Latif.
.

Sejak bayi lagi anak sulung saya ni tidak mengalami masalah yang besar berkaitan kesihatannya. Alhamdulillah syukur Allah mudahkan saya membesarkan Adam Khalish dan permulaan saya menggunakan produk Shaklee ini juga melalui anak sulung saya ini yang mana bermula usianya 6 bulan saya mula mengambil Set Penyusuan Shaklee.
.

Sejak bayi tak pernah alami demam, selsema dan batuk juga tiada. Tapi bermula usianya setahun 3 bulan Adam mula demam. Demamnya yang pada jangkaan kami biasa-biasa sahaja. Kami ke pusat rawatan ambil ubat. Dan bila pulang ke rumah lepas je beri ubat Adam mula fit atau istilah lainnya sawan tarik. Pada usia yang sangat kecil. Masa tu saya dan suami sangat takut.
.

Bila peristiwa tu jadi, kami suami isteri lebih berhati-hati setiap kali Adam demam. Selang hampir setahun Adam tak kena demam tarik, mula usianya 2 tahun lebih datang kembali demam tariknya. Kali Ini berulang-ulang. Berturut-turut setiap bulan kena. Demam juga begitu setiap bulan kena.
.

Sampailah akhirnya kami suami isteri nekad untuk berikan vitamin Shaklee secara konsisten pada Adam. Makan pagi dan petangnya konsisten vitamin-vitamin ni. Mujurlah Adam Alhamdulillah memang suka dan tak tolak semua vitamin ni mudah je nak makan. Rujuk pakar semua sample darah dan air kencing semua normal. Cuma doktor ada cakap yang Adam alami tonsil stage 2 yang menyebabkan dia selalu kerap demam. Kami pun mula ikhtiar untuk ubah cara pemakanan Adam setelah dirujuk pakar pemakanan.
.

Sebab-sebab punca tonsil juga kami baca dan kami nekad untuk konsisten hari-hari berikan Adam vitamin ni selain menjaga pemakanannya hari-hari.
.

Kurangkan pengambilan makanan segera terutamanya nugget dan kentang goreng segera. Dan juga makanan manis dan air berperisa.
.

Omega Guard dan Vitamin C Chewable ni sangat membantu kecutkan toncil dan up kan imunisasi tubuh Adam.
.

Dan bila demam selalu tak berselera makan memang saya berikan Mealshake untuk Adam minum. Dan Alhamdulillah sekarang pun kalau demam datang tak lama sehari mesti sembuh kembali.
.

Nutriferon juga saya berikan ketika perlu sahaja. Berbanding lain-lain vitamin yang memang sehariannya konsisten.
.

Kalau dulu Adam makan nasi sepinggan pun liat nak habis tapi Alhamdulillah bila konsisten vitamin ni seleranya lain macam. Dan yang bahagianya saya bila Adam sendiri tak pandai dan takut nak makan jajan (makanan ringan). Dia sendiri pun dah rasa serik ulang alik masuk hospital agaknya.
.

Alhamdulillah sekarang Adam dah 4 tahun dan masih konsisten makan vitamin ni semua.
.

Dan yang paling kami bersyukur Adam dah jarang demam. Syukur ke hadrat Allah S.W.T yang Maha Penyayang yang beri nikmat sihat ini buat Adam Khalish. Mak ayah mana yang tak risau kan anaknya sakit. Lagi-lagi bila kena sawan tarik ni berkali-kali.

Sekiranya anak anda selalu demam selsema dan  batuk cubalah ikhtiar dengan vitamin Shaklee untuk anak-anak ini.InsyaAllah suplemen ini mampu naikkan balik imunisasi tubuh anak-anak untuk kuat melawan penyakit yang datang tu. Lagi-lagi musim virus menyerang sekarang ni. In Shaa Allah kita ikhtiarkan sediakan nutrisi yang terbaik buat anak-anak ni.

Jom tingkatkan kesihatan dengan suplemen  Shaklee, hubungi saya segera.

Anda boleh dapatkan khidmat nasihat percuma untuk produk Shaklee sekiranya membeli di senarai kedai online berikut :

Nur Hidayah Ahmad  0165554582

SID 917424

FB:  Nur Hidayah Ahmad

Like Page : Suplemen Seisi Keluarga

IG: vitamin.hidayah4582

Pengedar Shaklee di IPOH. COD area berhampiran dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Anda juga boleh mendaftar sebagai ahi Shaklee dengan hanya RM75 termasuk postage dan layak menikmati diskaun produk shaklee dari 15 % hingga 20 % dan layak menikmati promosi bulanan dari Shaklee.

DISCLAIMER / PENAFIAN

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Pembaca yg mengalami masalah kesihatan adalah digalakkan untuk mendapatkan nasihat daripada pakar yang berkaitan.

Sebelum menggunakan sesuatu produk makanan tambahan / ubatan tidak kira untuk sebarang tujuan, sila rujuk dahulu kepada pakar kesihatan atau pakar pemakanan anda.

 
terima kasih kerana mengunjungi blog saya 🙂

4 Replies to “TIPS KECUTKAN TONSIL SECARA SELAMAT”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge