CARA MERAWAT GASTRIK DENGAN BERKESAN

 

Gastrik adalah penyakit yang sangat biasa dialami di kalangan org dewasa. Sekiranya kita mengalami sakit perut apabila tidak makan atau makan lambat, perkataan yang sering kita dengar adalah gastrik. Istilah gastrik seringkali disalahgunakan apabila seseorang itu mengalami sakit perut. Mari kita baca serba sedikit mengenai penyakit ini. InsyAllah diharpkan ia boleh membantu kita menentukan samada sakit perut disebabkan gastrik atau pun sebaliknya.

Tanda gastrik


Apa Gastrik?


Gastrik atau istilah perubatannya gastritis. Sejenis penyakit keradangan pada dinding/ pengalas/ mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya keradangan berlaku berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.

Gastrik terbahagi kepada 3 jenis :

1. Gastritis Ringan
Inflamasi (pembengkakan) pada bahagian lapisan perut bersentuhan dengan makanan.

2. Gastritis Berat
Berlaku kecederaan (luka) berpanjangan pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.

3. Ulser Gastrik (peptic ulcer)

Merujuk kepada ulser perut. Ulser memberi maksud sejenis luka terbuka. Darah boleh dikesan dalam muntah atau najis. Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

 


Faktor punca berlaku gastrik adalah:

  • Pengambilan alkohol yang kerap dan berlebihan

  • Penggunaan ubat anti keradangan yg bukan steroid (non-steroida, anti-inflammatory drugs) seperti aspirin dan ibuprofen. Ubat-ubat ini selalunya diberikan oleh doktor untuk merawat sakit keradangan sendi (arthritis) dan keradangan lain. Ubat ini boleh menyebabkan gastrik jika diambil dalam jangka masa yang agak lama.

  • Jangkitan virus, kulat atau bakteria. Bakteria yang seringkali dikatikan dgn penyakit ini dan merupakan penyebab utama adalah Helicobacter pylori. Bakteria ini mudah merebak di kawasan yg kurang bersih dan masuk ke dalam badan manusia melalui makanan atau air yg telah dicemari oleh bakteria ini..

  • Penyakit autoimmune di mana sistem immunisasi yang sepatutnya berperanan sebagai ketahanan badan terhadap penyakit telah menyerang sel-sel di permukaan dinding perut dan menyebabkan kurang penghasilan asid, enzim dan mukus oleh sel tersebut.

  • Refluks hempedu (bile reflux) – refluks hempedu atau aliran balik hempedu ke dalam perut boleh menyebabkan keradangan pada dinding perut.

  • Pernicious anaemia – satu penyakit kekurangan darah merah di mana perut tidak dapat menyerap vitamin B12
  • Punca lain adalah seperti berlakunya keadaan yang menyebabkan stress melampau seperti trauma, pembedahan major dan luka akibat kebakaran.
  • Tidak menjaga waktu makan dengan betul atau skip meal. Perut kita ni umpama kipas tangan, berlipat-lipat.Sepanjang 25cm dan mampu menampung hampir segelen air dan makanan. Bila perut kosong, tisu perut tadi berlipat-lipat, dan akan mengembang bila ada makanan atau minuman masuk.
  • Di situlah makanan dan minuman akan diproses dan disimpan sebelum dikumuh melalui usus. Ketika proses pencernaan berlaku, kelenjar pada dinding perut akan merembeskan jus gastrik, enzim dan asid perut untuk membantu pencernaan dan antara asid yang dirembes ialah asid hidroklorik.
  • Asid ni seperti yang kita sedia maklum bersifat menghakis dan jika tidak ada keseimbangan keasidan dalam perut, ia boleh menyebabkan radang yang lebih teruk.

Jadi..Bagaimana kita nak elak serangan gastrik ini?
Setiap penyakit ada penawarnya. Begitu jugalah dengan gastrik. Penyakit ini boleh pulih seperti sedia kala jika kita berjaya menghindarkan punca-punca berlakunya gastrik. Tapi kita jangan risau. Kita boleh amalkan supplement Shaklee untuk mengelakkan serangan gastrik terjadi. Insyallah gastrik akan sembuh jika terus diamalkan.
Sebelum tu mari kita mengetahui apakah simptom atau tanda – tanda gastrik ini:
  • Sakit ulu hati
  • Rasa mual
  • Rasa perut kembung
  • Kemungkinan pesakit juga akan muntah
  • Sendawa (jika berlaku, ianya tidak mengurangkan rasa sakit)
  • Rasa kenyang dgn hanya makan dlm kuantiti yg kecil
  • Hilang selera makan
  • Najis berwarna hitam seperti jalan tar
  • Turun berat badan dengan mendadak ( ini peringkat kronik )
    image

Bagaimana Cara Untuk Merawat Gastrik Secara Alami??

Di sini saya kongsikan beberapa cara untuk merawat gastrik.

1. Makan pisang.
Pisang adalah salah satu buah-buahan yang berPH tinggi (beralkali) dan boleh membantu meneutralkan asid dan menghasilkan mukus yang boleh melindungi dinding perut daripada asid dalam perut.

2. Menggigit bunga cengkih.
Menggigit bunga cengkih merangsang penghasilan air liur yang boleh membantu penghadaman. Dengan membiarkan seketika di dalam mulut, akan membantu memberi kelegaan kepada pesakit gastrik.

3. Minum air halia
Air rebusan halia atau air rendaman halia yang ditumbuk boleh membantu pesakit gastrik membuang angin yang menyebabkan perut merasa tidak selesa dan kembung. Amat mujarab untuk membuang angin serta merta dan membantu melegakan gastrik dan pedih ulu hati.

3. Minum air 3 liter sehari
Pastikan anda minum air masak 3 liter sehari. Cara yang paling mudah untuk pastikan air yang anda minum dah cukup atau tak, gunakan botol air untuk sukat. Dan pastikan 3 liter air masak habis dalam masa satu hari. Jika badan kita cukup air, badan kita akan dapat berfungsi lebih baik. Jadi, minumlah air masak secukupnya.

Set Gastrik Shaklee Lengkap Untuk Membantu Masalah Gastrik

1. Energizing Soy Protein (ESP)

SEkiranya anda tidak boleh minum susu semasa sakit gastrik menyerang, anda boleh minum ESP. ESP ni penting untuk memulihkan dan membina sel-sel sihat dalam perut. Lepas minum ESP ni, memang terase perut lega sikit. Tetapi, kalau anda jenis yang tak boleh berlapar macam saya, memang kena standby ESP ni. So, bila-bila terasa lapar, cepat-cepat bancuh ESP dan minum. Saya suke campurkan ESP ni dengan Meal Shakes atau Tamar Cocoa. ESP ni boleh menggantikan minum pagi atau minum petang atau late supper yang tak berapa sihat contohnya burger.

2. Alfalfa Complex

Alfalfa Complex adalah bersifat alkali. So, ia amat-amat membantu mengembalikan kenormalan perut yang berasid. Anda tau kan antara punca gastrik terjadi adalah sebab rembesan asid hidroklorik yang sudah menghakis dinding perut. Jadi, alfalfa shaklee akan membantu menyeimbangkan tahap pH dalam perut ke paras yang sihat.. Asid hidroklorik ni sangat berasid tau.. Boleh sampai melarutkan besi !!! Haaa.. Bayangkanlah kalau asid ni menghakis dinding perut kita. Ngerikannn..

Selain daripada itu, Alfalfa Compex juga dapat memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser perut, hepatitis dan sembelit.

Alfalfa juga membantu kita membuang angin dalam badan dan membuang toksin dalam badan.

3. Peppermint-Ginger Plus

Kandungan Pudina dalam Peppermint-Ginger Plus boleh membantu melegakan otot perut. Ia Juga sebagai penenang. Selain daripada itu, ia dapat membantu legakan pedih ulu hati dan cirit-birit.

Kandungan Halia dalam PGP merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan.

Kandungan Fennel (Jintan Putih) juga dapat menghilangkan kembung perut. Melegakan sakit perut. Juga membantu dalam masalah alahan pada saluran usus.

Kandungan Cekur Manis (Jintan Manis) dalam PGP dapat membantu melegakan masalah pencernaan.

Jom cuba Set Gastrik Shaklee.Anda boleh hubungi saya untuk pembelian Set Gastrik dari Shaklee ni. Jangan biarkan Sakit Gastrik ni berlarutan tau.. Bahaya ye..

 

TESTIMONIAL PENGGUNA SET GASTRIK SHAKLEE

Image result for vitamin shaklee untuk gastrik

Image result for vitamin shaklee untuk gastrik

Image result for vitamin shaklee untuk gastrik

Alhamdulillah.Jom tingkatkan kesihatan dengan suplemen Shaklee.
Anda boleh dapatkan khidmat nasihat percuma untuk produk Shaklee sekiranya membeli di senarai kedai online berikut :

Like Page : Suplemen Seisi Keluarga

IG: vitamin.hidayah4582

FB : Nur Hidayah Ahmad

Saya adalah Pengedar Shaklee di IPOH – KAMPAR. Saya juga boleh menghantar atau COD ke area berhampiran dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.
JOM JOIN KEAHLIAN SEKARANG.ANDA HANYA MEMERLUKAN MASA 5 MINIT SAHAJA.PENDAFTARAN SHAKLEE ADALAH RM65 SEUMUR HIDUP
( POSTAGE RM 10 )
INGIN MEMBUAT PEMBELIAN SENDIRI? BOLEH KLIK ICON DI ATAS YA..
terima kasih kerana mengunjungi blog saya
untuk sebarang pertanyaan boleh juga hubungi saya di talian wasap
Regards, Puan Nur Hidayah Ahmad