PETUA HILANGKAN SELSEMA DAN BATUK KANAK-KANAK

Kanak-kanak dan baby adalah antara individu yang paling mudah dijangkiti batuk dan juga selsema. Ia adalah normal jika mereka masih aktif dan menyusu seperti biasa. Namun, jika mereka tiba-tiba tidak aktif dan juga tidak mahu menyusu sehingga berat badannya menurun, segeralah bawa mereka ke klinik atau hospital untuk pemeriksaan lajut. kerana ditakuti virus selsema dan batuk sedang merebak.

Biasanya, doktor tidak akan memberi ubat batuk dan selsema jika bayi anda masih di bawah 6 bulan. Doktor hanya akan memberitahu bahawa ianya normal bagi bayi kerana masih ada lendir yang tidak habis dikeluarkan semasa lahir, iaitu batuk berkahak. Ia akan keluar sendiri melalui muntah atau najis. Jika diberikan pun hanya 1 ml ke 2 ml sahaja.( doktor akan bagi ubat sirap yang berwarna merah ).

Jom kita tengok apakah punca batuk dan selsema terjadi di kalangan kanak-kanak??

Menurut sumber daripada Kementerian Kesihatan Malaysia, salah satu penyebab utama gejala selesema dan batuk ialah virus dan bakteria yang menjangkiti saluran pernafasan atas iaitu di kawasan hidung, faring (tekak) dan laring. Berdasarkan lebih daripada 100 jenis virus yang menjadi punca jangkitan, Rhinovirus dan Coronavirus merupakan virus yang kerap menyebabkan jangkitan pada kanak-kanak.

Anak anda mungkin juga diserang selesema dan batuk di sebabkan oleh reaksi alahan yang berpunca daripada habuk, asap, debunga, wangian dan bulu haiwan. Selain itu, faktor cuaca seperti cuaca yang terlalu panas atau sejuk serta sistem imun yang rendah akan melemahkan pertahanan badan menyebabkan badan lebih mudah dijangkiti oleh bakteria atau virus.

Antara sebab lain punca berlakunya batuk dan selsema ialah jangkitan pada bahagian pernafasan atas atau kerongkong, alahan, asma, batuk kokol, jangkitan sinus dan juga batuk kering.

Batuk juga adalah satu refleksi sihat yang membantu mengeluarkan lendiran dari saluran pernafasan, sebenarnya.Jadi, jangan risau sekiranya anak anda mengalami batuk dan selsema dalam masa yang pendek, tetapi sekiranya berterusan dalam masa yang agak lama, anda perlulah membawa mereka berjumpa doktor.

Batuk juga dapat menghindarkan jangkitan kuman kepada tekak dan paru-paru. Pada masa yang sama, batuk juga merupakan refleksi pertahanan tubuh manusia apabila berlaku ketidakseimbangan sistem badan.

Misalnya, saat kita tersedak akibat makanan atau minuman yang tersasar ke saluran pernafasan, batuk akan mengusir keluar benda asing itu. Ibu bapa dinasihatkan membawa kanak-kanak berjumpa doktor apabila batuk berlanjutan melebihi enam minggu, atau lebih awal.

Masalah ini, perlu dipandang serius jika pesakit mengalami demam kuat sehingga 38-42 degree dan mengalami kesukaran bernafas dan warna kahak berubah menjadi kuning atau hijau. Kanak-kanak akan dibekalkan dengan antibiotik sekiranya mereka didapati mendapat jangkitan kuman bakteria bagi mengurangkan keterukan jangkitan.

Antara petua yang diamalkan oleh nenek-nenek kita dahulu untuk menghilangkan batuk dans elsema kanak-kanak adalah

 

1. Bawang Putih

 

Saya pernah menggunakan rawatan selsema bayi ( anak saya, Nur Aira Hannan ) ketika anak saya masih dalam pantang. saya menggunakan rawatan bawang putih dan sibakar dan saya mencincangnya dan masukkan dalam stokin anak saya bersama sama sedikit campuran minyak dan lumurkan di bawah tapak kakinya. Dikatakan rawatan ini mampu menghilangkan selsema bayi.

 

2. Mandian Lemon

 

Saya juga pernah menggunakan rawtan ini. saya mandikan anak saya dengan hirisan lemon dan air suam. Kaedah ini dirasakan lebih berkesan daripada kaedah bawang putih tadi ( bagi pandangan saya ).

 

3. Hirisan Bawang Merah

 

Saya juga pernah menggunakan rawatan ini, saya meghiris bawang besar ( bawang merah ) dan meletakkannya di sekeliling bantal baby. Cara ini dikatakan mampu menghindarkan bakteria yang mengjangkiti bayi.

 

4. Kunyit

 

Saya juga pernah amalkan cara ini, dimana saya mencalit sedikit hirisan kunyit hidup di atas hidung anak saya yang menghidap selsema.

 

Namun, kini saya mempunyai cara moden yang mampu mmuaskan hati saya terhadap tahap kesihatan anak saya, iaitu dengan mengamalkan suplemen. Seteleah mengamalkan suplemen kepada anak anak saya, Alhamdulillah, syukur sangat mereka kurang demam dan batuk. Dan sekiranya batuk dan selsema, iainya tidak melarat sehingga berhari – hari. Syukur sangat…

 

 

ini si kecik Aira Hannan anak saya.

Alhamdulillah, dengan izin Allah suka kan omega guard dan anak saya ni, Alhamdulillah jarang batuk dan selsema dalam masa yang lama…🙂

Ingin mendapatkan suplemen ini untuk anak anda juga???

Hubungi saya pada talian wasap

Atau anda boleh hubungi saya di

FB : Nur Hidayah Ahmad

atau Instagam : vitamin.hidayah4582

CARA SEMBUHKAN PATAH TULANG DENGAN BERKESAN

Tulang yang sihat menjadikan hidup kita selesa.Betul tak..Kesemua gabungan tulang akan membentuk rangka. Tanpa tulang yang sihat juga boleh menyebabkan tulang rapuh dan tulang patah dengan mudah jika kita terjatuh. Terutamanya yang melibatkan warga tua. Jadi jangan ambil mudah untuk menjaga kesihatan tulang di usia muda lagi. Di sini ada beberapa tips agar tulang kita sihat dan tidak mudah rapuh.

Continue reading “CARA SEMBUHKAN PATAH TULANG DENGAN BERKESAN”

TIPS MENGATASI BENGKAK SUSU

Bengkak susu perkara biasa di kalangan ibu terutamanya ibu dalam pantang, di awal kelahiran. Memang parah jika dibiarkan melarat.

Sakitnya bengkak susu, ALLAH saja yang tahu. Masa itu, anak nak menyusu pun tak boleh dah. Dua-dua tak selesa, ibu ataupun anak. Mulalah badan ibu pula rasa tak selesa, sampai nak demam dibuatnya.

Kadang suami tak faham betapa deritanya bengkak susu. Bukan boleh terus suakan susu yang membengkak pada bayi yang menangis-nangis sebab nak susu tu. Boleh bayangkan tak sakitnya macamana.

Akak pun pernah kena bengkak susu ni..sampai nak demam dibuatnya..

Sebab masa ni, si anak akk yang kecik, Aira terkena ulser mulut, dia pun sakit nak hisap susu..kita pula seram sebab susu yang membengkak..ngeri…

 

Continue reading “TIPS MENGATASI BENGKAK SUSU”

UBAT SEMBELIT PALING BERKESAN

Sembelit semasa berpantang adalah masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan kaum-kaum ibu yang baru melahirkan anak, bukan??

Sembelit selepas bersalin sangat membuatkan kita rasa takut dan fobia untuk meneruskan hajat membunag air besar.Dah la masa pantang kena makan makanan yang kering dan rebus sahaja..

Dan ada juga ibu – ibu  yang menjadi fobia dan serik untuk bersalin lagi hanya semata-mata mengalami pengalaman sembelit yang teruk semasa berpantang.Betul tak??

Continue reading “UBAT SEMBELIT PALING BERKESAN”

TIPS KEMPISKAN PERUT

Adakah anda mengalami masalah perut yang buncit selepas bersalin??
Tentunya nampak hodoh, kan..Baru je lepas bersalin, orang kata Tahniah!!Mengandung lagi sebab nampak perut kita membesar tapi sebenarnya buncit!!!
Ia pastinya memberikan anda rasa kurang selesa dan paling teruk ia kelihatan tidak menarik di mata dan anda pasti tidak selesa bukan . Ada diantara mereka mengalami masalah ini samaada bersalin secara normal ataupun secara pembedahan .

Continue reading “TIPS KEMPISKAN PERUT”

TIPS KECUTKAN TONSIL SECARA SELAMAT

Mengalami sakit tekak ketika demam sering terjadi kepada orang dewasa mahupun kanak-kanak. Lazimnya, jika mengalami sakit tekak seperti ini, ia disebabkan oleh tonsil yang membengkak akibat jangkitan kuman.

 

 

Setiap manusia mempunyai dua kelenjar dinamakan tonsil yang terletak di bahagian kiri dan kanan rongga mulut. Tonsil berfungsi untuk menapis virus dan bakteria daripada masuk ke saluran pernafasan kita. Dan sekali gus menjadikannya salah satu daripada sistem pertahanan badan.

Namun, kadangkala tonsil gagal melaksanakan fungsinya apabila tidak lagi mampu untuk menahan serangan virus dan bakteria. Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi dan membengkak. Keadaan ini dipanggil sebagai tonsilitis.

 

Tompokan putih menunjukkan tonsil telah dijangkiti kuman.

 

JOM KITA KENALI DULU APA ITU TONGSIL SEBENARNYA??

Tonsil ialah sejenis tisu limfoid yang merupakan sebahagian dari sistem pertahanan badan. Tisu limfoid ini terdiri  daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit. Terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut:-
 ♣ Adenoids – tonsil yang terletak di belakang hidung
♣ Lingual tonsils – tonsil di belakang lidah
♣ Palatine tonsils – tonsil di tekak yang sedang kita perkatakan.
Apa Itu Radang Tonsil?
Tisu limfoid adalah sebahagian daripada sistem kelenjar limfatik diseluruh tubuh dan kawasan usus yang boleh membengkak sekiranya ada jangkitan. Sebagai contoh kelenjar limfatik di leher, boleh membengkak sekiranya terdapat jangkitan di dalam mulut contohnya. Pembengkakan ini merupakan reaksi kepada jangkitan untuk menghasilkan lebih banyak sel untuk melawan penyakit.
Oleh itu, apabila terdapat jangkitan di dalam tekak, sebagai salah satu sistem limfatik, tonsil ini akan membengkak dan menjadi radang yang disebut tonsilitis atau radang tonsil.
Apakah Penyebab dan Gejala Tonsil?
Tonsilitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus ataupun jangkitan bakteria di dalam tekak. Jangkitan bakteria seperti streptococcus boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles boleh juga menyebabkan pembengkakan tonsil juga.

Continue reading “TIPS KECUTKAN TONSIL SECARA SELAMAT”

PENGEDAR SKINCARE SHAKLEE YOUTH GOPENG-KAMPAR

Produk SKINCARE Shaklee yang menggantikan Enfuselle dan Nutriwhite ini adalah produk skincare yang  lebih baik dari kedua-dua produk tersebut.
Jom kita tengok apa yang bestnya Youth Skincare Shaklee ini.
YOUTH Skincare Shaklee ini terdiri daripada 7 jenis produk yang sangat amazing , iaitu:
  • YOUTH® Activating Serum
  • YOUTH® Perfecting Skin Toner
  • YOUTH® Age Defense Mineral Moisturizer SPF 30
  • YOUTH® Luminous Gel Oil Cleanser
  • YOUTH® Advanced Renewal Night Cream
  • YOUTH® Activating BB Cream
  • YOUTH® Radiance C + E
 

Continue reading “PENGEDAR SKINCARE SHAKLEE YOUTH GOPENG-KAMPAR”

CARA BERKESAN MENGATASI JANTUNG TERSUMBAT

Hari ini saya nak share dengan anda semua berkaitan dengan individu yang terkena penyakit ischemic heart disease ataupun penyakit jantung tersumbat.

 

Hakikat sebenar terjadi penyakit ini adalah berpunca daripada  saluran darah di jantung tersumbat adalah kerana pemakanan yang salah. Merokok juga boleh menyebabkan masalah penyakit jantung dan dengan berhenti merokok boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Tetapi ramai perokok yang berhenti merokok memilih untuk makan secara tidak sihat yang akan akhirnya menyebabkan masalah yang sama. Apabila seseorang baru berhenti merokok memang akan berlaku masalah selera makan yang tinggi dan susah dikawal.

 

Oleh kerana itu, amat penting untuk kita faham tentang jenis-jenis makanan yang boleh menyebabkan saluran darah jantung tersumbat.

1. Makanan yang kaya dengan gula dan manis adalah diantara punca berlakunya penyumbatan pada saluran darah jantung. Gula yang didalam makanan kita akan membentuk bahan yang dipanggil AGE (Advance Glycation Endproducts) yang boleh menyebabkan masalah inflammasi atau kebengkakan (inflammation) yang dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan seperti penyakit jantung dan kencing manis.

2. Makanan yang di goreng dengan minyak yang banyak dan suhu yang tinggi (deep fried) food adalah diantara makanan yang boleh menyebabkan saluran darah tersumbat. Bukan hanya kerana kandungan AGE yang tinggi tetapi proses menggoreng itu menyebabkan komposisi biokimia makanan itu berubah.

3. Makanan yang kaya dengan ‘lemak trans’ yang boleh menyebabkan saluran darah di jantung tersumbat. Menurut kajian Nurses’ Heart Study lemak trans ini lebih merbahaya dari lemak tepu dari haiwan dan ianya meningkatkan risiko sakit jantung dua kali ganda. Contoh makanan yang kaya dengan lemak trans ini adalah marjerin, biskut, jajan, kerepek kentang, popcorn, muffin, kek, pastri, mee segera dan pelbagai lagi makanan proses yang berlambak dipasaran sekarang. Kajian mendapati peningkatan paras kolesterol jahat LDL dalam darah dengan pengambilan makanan yang tinggi dengan lemak trans ini.

Kesimpulannya, makanan proses, makanan bergoreng, makanan segera, makanan yang mengandungi lemak trans, makanan yang kaya dengan gula dan garam adalah punca kepada masalah kolesterol yang merbahaya dan boleh menyumbat saluran darah jantung.

Mencegah adalah lebih baik dari mengubati…

Di Shaklee, kami mengamalkan pemakanan secara sihat dan juga nutrisi yang seimbang kerana diet seharian kita tidak mampu untuk mencukupi keperluan nutrisi yang diperluakn oleh tubuh badan kita.

1) Phytocol ST – Mencegah Sakit Jantung

Phytococl St dapat bertindak menghalang kolestrol daripada makanan harian dari memasuki salur darah. Apabila salur darah bebas daripada mendapan kolestrol, maka risiko salur darah (arteri) tersumbat dan risiko sakit jantung menjadi semakin rendah.

2) Omega Guard – Menurunkan Risiko Sakit Jantung

Omega Guard bertindak menurunkan paras LDL (kolestrol jahat yang menjadi punca utama sakit jantung) dalam darah dengan cara meningkatkan paras HDL (kolestrol baik) secara semulajadi.

Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan laut dalam (jauh daripada pencemaran) paling tulen dan pembekal HDL terbaik untuk mencegah penyakit jantung.

3) CoQ Troll – Membantu Merawat Kegagalan Jantung

CoQ Troll bertindak membekalkan enzim CoQ yang amat diperlukan oleh jantung untuk bekerja. Tanpa enzim CoQ yang cukup, jantung menjadi lemah dan mudah diserang penyakit jantung.

4) Vivix – Melindungi Jantung dan Membaiki Sel Hingga ke Peringkat DNA

Vivix bertindak melindungi sel jantung daripada penuaan, membaikpulih sel jantung yang rosak dan memelihara kesihatan salur darah dan fungsi jantung yang sihat, sekaligus mengelakkan penyakit jantung. Vivix yang mengandungi resveratrol membolehkan baikpulih kesihatan dilakukan sehingga ke peringkat selular (sel DNA).

Sebab itulah Set Kesihatan Jantung ni sangat penting diamalkan oleh mereka yang mempunyai risiko mendapat penyakit jantung terutamanya yang mempunyai sejarah ahli keluarga yang mengidap masalah jantung. Selain daripada itu, individu yang sebelum ini yang tidak mengamalkan pemakanan serta cara hidup sihat sangat disyorkan untuk mengambilnya sebagai langkah pencegahan, apatah lagi andai sedang mengidap penyakit jantung.

Lebih baik tindakan awal diambil bagi mencegah penyakit jantung ni, sebabnya, sekali kene serang, risiko untuk mendapat serangan seterusnya adalah lebih tinggi dan yang paling ingin dielakkan adalah serangan maut penyakit jantung. Cegah sebelum terlambat.

Jom tingkatkan kesihatan dengan suplemen Shaklee Shaklee, hubungi saya segera.

Anda boleh dapatkan khidmat nasihat percuma untuk produk Shaklee sekiranya membeli di senarai kedai online berikut :

Nur Hidayah Ahmad

SID 917424

FB:  Nur Hidayah Ahmad

Like Page : Suplemen Seisi Keluarga

IG: vitamin.hidayah4582

Pengedar Shaklee di IPOH. COD area berhampiran dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

Continue reading “CARA BERKESAN MENGATASI JANTUNG TERSUMBAT”

TIPS MENGATASI PENYAKIT VERTIGO

 

Pernahkah anda semua alami situasi di mana anda rasakan diri kita atau bilik kita seolah-olah berpusing walaupun kita sedang berdiri atau baring? Kalau ya, anda mungkin sedang alami masalah vertigo.

 

Penyakit Vertigo adalah perasaan di mana kita atau persekitaran kita seakan bergerak atau berpusing. Keadaan yang seakan sama dengan mabuk laut tapi tanpa laut. Vertigo terbahagi kepada 2 keadaan seperti :

 

Continue reading “TIPS MENGATASI PENYAKIT VERTIGO”